Renovering

Renoveringen i afd. 2, Søvangen er en såkaldt ”Helhedsplan”, hvilket betyder, at de vigtige byggetekniske problemer løses én gang for alle. Ved en helhedsplan bliver belåningen støttet af Landsbyggefonden, og det vil derfor være muligt at ”få mere for pengene”, end hvis afdelingen selv skal betale alle omkostningerne ved en helhedsorienteret renovering med ustøttet belåning.

Målet med renoveringen er blandt andet at sikre, at:

• afdelingen forbliver attraktiv.
  • boligerne er attraktive på fremtidens boligmarked og tiltrækker en bredere målgruppe.
  • imødegå lejetab ved at sikre tidssvarende boliger og boligtyper, som lever op til efterspørgslen nu og i fremtiden.
  • alle boliger fremstår som nyistandsatte og moderne.

I afdelingen er der i alt 444 boliger. I blokkene er der i dag 16 små etværelses lejligheder uden køkken. Disse værelser kan nedlægges og blive tillagt som et ekstra værelse til nabolejlighederne.

Det vil også være en mulighed at beholde nogle af de små etværelses lejligheder og indsætte et nyt køkken i boligen. Der tilføres en ny boligtype ved ombygning til tilgængelighed i 26 boliger i rækkehusene og de fritliggende huse.

Afdelingen har flere udfordringer, der skal løses nu, så bygninger og bygningsdele ikke forværres i væsentlig grad. Forbedringerne og de nye løsninger i afdelingen vil for eksempel sikre mod kulde og trækgener, forbedre indeklimaet og dæmme op for rotteproblemerne.