Vi bor i bofællesskab i Gellerup og det er fedt!

En del unge bor i bofællesskab i Gellerup. Her kan man nemlig få en stor lejlighed billigere end alle andre steder i Aarhus og lejlighederne er indrettet helt ideelt til at deles.

Vi har besøgt Anna Therkilsen Raaber, Amalie Falkenberg Davidsen og Ellen Sofie Bluhm har alle boet i delelejlighed i Gellerup siden de blev studenter sidste sommer. De har holdt sabbatår og haft jobs som lærervikar, pædagogmedhjælper, cafémedarbejder og Coronapoder. Derudover har de engageret sig i frivilligt arbejde, bl.a. som lektiehjælp på Gellerup Bibliotek.

”Vi har boet fire veninder i en lejlighed på Gudrunsvej det seneste år.  Vi flyttede ind i august sidste år, efter at vi var gået ud af gymnasiet og skulle finde et billigt sted at bo. Anna gik til klatring i Gellerup og syntes, det var et rigtig hyggeligt sted. Og så kom de her DR-programmer, hvor man fik en indsigt i, hvordan der så ud inde i lejlighederne og hvordan det er at bo herude. Og Anna tænkte: ’Sikke et fedt sted! Der vil jeg gerne bo.’ Og så var det billigt! Vi kiggede på nogle delelejligheder inde i Aarhus og det var vildt, så billigt det var herude.

Gellerup er skøn og lejlighederne er virkelig flotte. Man kan mærke, at der er gjort noget ud af det. Det er bare så lækkert med de kæmpestore skydedøre, de sorte paneler og vinduerne over værelserne, så man får lys ind. Og vores ene altan om sommeren, den er så lækker. Man behøver ikke at have en strand med sådan en altan!

Lejligheden er vildt god som delelejlighed, fordi den har en værelsesfordeling med fire separate værelser, der ligger godt adskilt. Stue, køkken og andre fællesområder er store og rummelige og i køkkenet er der plads til, at man kan sidde og spise. Vi har også to badeværelser, så det er ikke presset om morgenen, når man skal i bad.

Det er dejligt at bo flere sammen, for så er der nogen at komme hjem til. Nogen, der laver mad og nogen man kan være fælles om ting med. Møde hinandens venner og udvide sin omgangskreds, fordi man bor et sted, hvor der er plads til at invitere gæster og være social. Vi har tit haft folk til at spise eller til at overnatte på sofaen eller på en madras på gulvet. Og så har vi den fine bypark lige udenfor, som er rar at gå rundt i.

Vi har betalt 2500 i husleje hver og derudover har vi haft fælles madbudget. Vi lagde hver 500 kr om måneden i en krukke og så brugte vi pengene til at købe mad for. Det hænger sammen, fordi det er så billigt at handle ind herude.

Vi har handlet meget i Bazaren og hos Younis Minimarked, som ligger rundt om hjørnet. Man kan få SÅ mange lækre ting herude, som normalt skal købes i en specialbutik. Vi er vegetarer og det er så nemt at lave lækker vegetarmad herude. Det mellemøstlige køkken er virkelig godt, fordi der er så mange krydderier. Restauranterne nede på Inger Christensens Gade er også lækre. Der lærer man mad fra andre kulturer at kende og så falder man måske lige i snak med tjeneren og får nogle gode mad-tips.

Det fede ved Gellerup er, at der er alt, hvad man har brug for. Folk bruger det sted, de bor, i stedet for at tage væk fra det. Hvis man vil have en hyggelig dag, behøver man ikke tage ind til byen. Man kan tage hen i Bazaren og i genbrugsbutikkerne og finde alle mulige sjove ting, møde en masse mennesker og bagefter sætte sig hen et sted og få en kop kaffe. Og så er der meget afslappet herude. Der er meget mere ro på, end der er inde i midtbyen.

Der er tit en ureflekteret debat om Gellerup og vi synes, sandheden er meget mere kompleks end den, der bliver fortalt i medierne. Derfor vil vi bare opfordre folk til selv at komme herud! Opsøge det lokale så meget som muligt. Snakke med folk. Være frivillig herude. Undersøge sine fordomme. Og så skal man vide, at man skal, i hvert fald ikke skal være bange for at gå rundt herude!”