I Søvangen betyder efterår og vinter ekstra fokus på indeklimaet

Uanset hvilken bolig du bor i, er det vigtigt, at indeklimaet er godt. Indeklimaet har stor betydning for dig og din sundhed, og det har betydning for kvaliteten af din bolig.

Renovering med formålet om at sikre et mere optimalt indeklima

I Søvangen står afdelingen over for en renovering, der bl.a. har til formål at sikre et mere optimalt indeklima. I mange af boligerne er der problemer med fugt - og nogle steder også skimmel. Her har servicecenterets ansatte derfor travlt med at vejlede og give beboerne råd til, hvad de selv kan gøre for at forbedre indeklimaet.

”Det første vi gør, når vi kommer på besøg hos beboeren, er at prøve at finde årsagen til fugt. Ofte er det manglende udluftning og manglende varme. Vi råder alle til at lave gennemtræk 2-3 gange om dagen i ca. 10 minutter. Det er vigtigt, at luften cirkulerer, så den fugtige luft kommer ud. Vi fortæller dem derfor, at der skal åbnes dør og vinduer flere steder samtidigt,” fortæller Michael Olsen, der er serviceleder i Søvangen.

Tør luft er billigere at opvarme

Det er en fordel at ”bytte” den fugtige luft i boligen ud med ny tør luft, da den er væsentligt billigere at varme op. Man skal derfor ikke være så bange for at tabe varme, når man lufter ud, så længe radiatorerne er lukket imens.

”Oplever beboeren, at der er fugt på vinduerne om morgenen, så råder vi dem til, at det tørres væk med en tør klud for på den måde at fjerne den overskydende fugt. Det bidrager nemlig også til, at boligen er billigere at opvarme,” siger Michael Olsen.

En anden ting, som Michael og hans medarbejdere tjekker, når de kommer ud i en bolig, er, at ventilationen og udsugningen i boligen virker, som den skal, for det er endnu en ting, der kan påvirke indeklimaet.

Servicepersonalet må også ofte minde beboerne om ikke at tørre tøj inde i boligen, da det afgiver litervis af vand, der sætter sig på vægge og vinduer som kondens og gør boligen dyrere at opvarme.

”Vi henviser derfor beboere til at tørre deres tøj i haven eller på altanen eller benytte tørretumblerne i vaskeriet, hvis vejret er dårligt,” siger han.

Dyrt for bolig og helbred at lukke for varmen

Michael fortæller, at de stigende priser fylder hos beboerne, og at de lige nu oplever, at nogle beboere skruer for meget ned for varmen, hvilket er forståeligt, men også problematisk. Det er vigtigt at have varme på, især om vinteren. Er der ikke varme på i alle rum, dannes der dug på væggene, hvilket øger risikoen for mug og skimmel i boligen.

”Vi bruger derfor meget tid på at fortælle, hvor vigtigt det er at varme boligen op og have en temperatur på minimum 19 grader. Det er bedst for boligen og faktisk også for beboernes helbred,” understreger Michael.

Varmen skal være fordelt i alle rum. Det duer derfor ikke at lade få radiatorer være tændt, hvis de andre er lukket. For så vil den tændte radiator arbejde ekstra for at få varmen ind i de kolde rum, og det kan ende med at koste mere.

”En anden ting, vi gør beboerne opmærksomme på, er ikke at stille møbler og ting foran radiatorerne, da det forhindrer, at varmen udnyttes, da termostaten mærker rummet varmere, end det reelt er, og derfor slukker,” siger Michael Olsen.

Trods de gode råd oplever Michael og hans kollegaer problemer med fugt- og skimmeldannelse. Beboerne er ofte gode til at holde problemet nede ved at vaske fugten væk med Rodalon eller Klorin. Er det ikke nok, står servicecenteret klar til at hjælpe.

Læs flere gode råd om hvordan du sikrer et godt indeklima samtidig med, at du sparer på forbruget.

Faktaboks:
Tegn på skimmel
Skimmel ses som grønne, sorte, brune eller hvide plamager på gulve, vægge eller indbo. I nogle tilfælde kan der også lugte muggent. Ydervægge og vådrum er især udsatte.

Det er ikke altid, at skimmelsvamp er synlig. Derfor er det en god idé at kigge bag møbler, løst tapet, under tæpper, i hjørner og ved afløb i vådrum, hvis du har en mistanke om skimmelsvamp. Skimmelsvamp kan i værste fald medføre hovedpine, angreb på slimhinder og astmatiske reaktioner m.m.

Hvordan opstår skimmelsvamp?
I boliger med et fugtigt indeklima er der grobund for de uvelkomne svampe. Skimmel opstår, når kondens binder sig til støv.

Høj fugtighed i boligen kan skyldes fejl eller byggeskader i bygningen, men det kan også skyldes fx manglende udluftning, tørring af tøj i boligen og manglende opvarmning af rum. Har du en bolig med et fugtigt indeklima, er det derfor ekstra vigtigt, at du følger rådene.

Det skal du gøre for fjerne skimmel
Mindre skimmelramte områder kan renses med Klorin eller Rodalon (10 % opløsning). Lad det sidde i mindst 30 minutter, før du vasker det af.

Kan du ikke selv løse problemet, er der skimmel på større områder, eller kommer det igen efter rensning, er det vigtigt, at du kontakter servicecenteret i din afdeling.