Iværksætteri hitter i Gellerup

Siden sommerferien er områdets iværksætterhus blevet fyldt op af lokale og aarhusianske, nystartede virksomheder. Det er ikke kun blandt iværksættere, der er fremgang i beskæftigelsen, også flere beboere i bydelen er kommet i arbejde.

Siden sommerferien er områdets iværksætterhus blevet fyldt op af lokale og aarhusianske, nystartede virksomheder. Iværksætterkonsulent i Square One Jan Houborg Andersen er godt tilfreds med tendensen og arbejder på nye muligheder for at imødekomme den øgede efterspørgsel. Næste skud på stammen bliver opstart af Street Food på hjørnet af Karen Blixens Boulevard og Lottes Vej.

Også i Kollektivbyen, hvor der er indrettet kreativt kontorfællesskab i en af Gellerups oprindelige bygninger, kommer der nye lejere til. Her deler mere end 35 iværksættere og solovirksomheder viden og et godt fællesskab med hinanden.

Flere lokale er kommet i arbejde

Det er ikke kun blandt iværksættere, der er fremgang i beskæftigelsen, også flere beboere i bydelen er kommet i arbejde. En af dem er Faisal på 22 år, som siden 1. november har arbejdet i Café Europa, som ligger i Blixens, hvor Aarhus Kommunes Teknik og Miljø afdeling har til huse. Her hjælper han til i køkkenet. Jobbet fik han ved selv at gøre en opsøgende indsats. Det er han glad for, både fordi det giver ham mulighed for at lære nye mennesker at kende og prøve sine kompetencer af i nye omgivelser.

”Det er fedt at have et arbejde og at kunne forsørge sig selv, samtidig med at jeg kan følge min egen udvikling og forbedringer”, siger Faisal.

Jobbet i Blixens er ét ud af flere jobs, der de seneste år er skabt i Gellerup i takt med, at nye erhverv og virksomheder er rykket ind.

Faisal ser positivt på de fysiske ændringer og udviklingen i bydelen. ”Jeg håber på, at udviklingen kan være med til at skabe endnu mere liv og flere muligheder for mig og min familie”.  Faisal drømmer om at starte egen virksomhed og bliver måske på sigt endnu en af de lokale iværksættere.

Tallene taler et tydeligt sprog

En af konklusionerne i Aarhus Kommunes seneste analyse er, at den mest positive udvikling sker i de udsatte boligområder, hvor boligforeninger og kommune allerede samarbejder om en koordineret indsats. Det gælder bl.a. områder med en boligsocial og/eller fysisk helhedsplan som for eksempel Gellerup, Toveshøj, Bispehaven og Viby Syd.

At der er gang i beskæftigelsen i Gellerup og Toveshøj, er tydelig. For 10 år siden stod 56,8 % uden for arbejdsmarkedet. I dag er tallet faldet til 43 %, og når man medtager de private boliger i området, er tallet 38,3 %.