Gellerup-unge til tops i lygtepælene med politiske budskaber
15 unge fra Gellerupparken, Toveshøj og Skovgårdsparken kastede sig i tiden op til dette års kommunal- og regionsrådsvalg ind i valgdebatten. På en række workshops udviklede de deres egne politiske budskaber, som blev til farverige plakater. De hang i valgperioden side om side med partiernes valgplakater i bydelens lysmaster.
“HYGGERACISME – vi kan stoppe det sammen!”
Sådan lød et af budskaberne på de plakater, der prægede bybilledet i Aarhus Vest. I projektet UngeValg fik de unge via de alternative valgplakater en stemme i valgkampen – på lige fod med de mange klassiske partipolitiske budskaber i det offentlige rum.
- Kommunalvalg handler ikke kun om kandidaternes budskaber. Det handler også om, at vi som borgere undersøger vores egne holdninger. Og her får de unge en stemme, som vi ellers sjældent hører, lyder det fra Det Boligsociale Hus i Gellerup/Toveshøj og Skovgårdsparken, som sammen med Almene Kunst Klubber har stået for projektet.
Og den idé greb blandt andre 18-årige Jabril og 19-årige Osama:
- Det er faktisk blevet et langt flottere resultat, end jeg troede, det ville blive. Jeg tror virkelig, at folk har kigget op og lagt mærke til vores budskaber, når de kørte forbi,” siger Jabril. Og Osama supplerer:
- Man er jo vant til de samme kedelige valgplakater af en person. Og de gør det jo først og fremmest for at få stemmer. Jeg vil sige, at vores budskaber er mere troværdige, for vi gør det ikke for at få noget personligt ud af det, men fordi vi har en masse på hjerte.
Hyggeracisme som fælles erfaring
Opmærksomheden på “hyggeracismen” var et af de centrale budskaber. De unge oplever især på sociale medier, at der konstant bliver sendt stikpiller afsted om deres hudfarve og baggrund – men ofte forklædt som humoristiske kommentarer.
- Hvis der for eksempel er sket et eller andet, som bliver dækket af medierne, så kommer der tit en joke ind fra siden som for eksempel ‘gæt en farve’. Selvom ingen ved, hvem der er gerningsmanden, bliver vi angrebet som en samlet kategori, siger Osama.- Vi ville gerne have, at dem der blev valgt, er opmærksomme på de her ting.
På workshopsene arbejdede deltagerne sig frem til kernen i deres budskaber. Det blev også til en opfordring om en tryg og god hverdag for de ældre – og til et opråb om, at dagligvarer for mange er blevet markant dyrere de seneste par år.
“Husk at stemme!”
Ved kommunalvalget i 2021 mødte kun 44,5 procent af de stemmeberettigede beboere i Gellerup op for at stemme – et stort fald fra 51,2 procent fire år tidligere.
Det ville både Jabril og Osama gerne være med til at ændre. Inden årets valg var de sikre på, at de ville bruge deres stemme, og Osama meldte sig endda som valgtilforordnet. Den opfordring blev også en del af plakaterne.
- Vi vil gerne sige til folk, at de skal huske at stemme. Der er en stor del af Brabrand, som ikke bliver hørt, hvis vi ikke kommer ud og stemmer. Og så er der nogle bestemte partier, som får gavn af det, forklarer Osama.
For Osama er det afgørende, at politikerne er interesserede i dialog med alle slags vælgere – også unge med anden etnisk baggrund end dansk:
- Mange politikere snakker om os, men ikke ret mange er interesserede i at snakke med Så jeg vil kun stemme på et parti, som ønsker dialog med os, som har en anden baggrund end dansk. Nogle som også lytter, siger han.
Fra idé til visuel kampagne
Sammen med foredragsholder og demokratikonsulent Uzma Ahmed dykkede de unge ned i demokratiet og i, hvad kommunalvalget egentlig betyder. På den baggrund formulerede de politiske budskaber, der tog udgangspunkt i deres egne erfaringer.
Derefter mødtes de med grafisk designer Alexander Muchenberger for at udvikle en visuel stil og designe deres helt egne valgplakater.
- Det har faktisk været rigtig sjovt. Jeg var bange for, at det ville være til den kedelige side, men resultatet er blevet virkelig godt. Det er sjovt at se, at det man har snakket om, kommer til live, siger de to deltagere.
Projektet UngeValg er blevet til i et samarbejde mellem Det Boligsociale Hus Gellerup/Toveshøj og Skovgårdsparken og Almene Kunstklubber.
Kommunalvalget i Gellerup 2025
- Adskillige initiativer fra Livsværkstederne, Bydelsmødrene og fædregruppen Baba var med til at sætte fokus på kommunalvalget den 18. november, og stemmeprocenten endte med at blive en del højere end ved valget i 2021. Blandt andet har Livsværkstedernes otte demokratiambassadører informeret og skabt opmærksomhed om kommunalvalget.
- Stemmeprocenten på stemmestedet Globus 1 endte i år på 48,4 procent. I 2021 stemte lidt over 44 procent. Stemmeprocenten for hele Aarhus Kommune endte i år på 71,6 procent.