Jubilæum: Tage og Else har boet i Gellerup i 50 år

”Det er nogle dejlige lejligheder og et godt sted og bo, ellers havde vi jo ikke boet her så længe”. Ordene kommer fra Else Hansen. Den 15. august var det præcist 50 år siden, at hun og manden Tage flyttede ind i Gellerup.

Her har de boet lige siden kun afbrudt af en kort genhusningsperiode i en anden lejlighed i Gellerup i forbindelse med renoveringen.

I anledning af jubilæet kiggede Brabrand Boligforening forbi med en buket blomster for at ønske parret tillykke. Det blev til en snak om livet i Gellerup gennem 50 år og alle de forandringer, der er sket i området gennem tiden.

Et godt sted at have børn

Parret flyttede fra et hus i Fajstrup til lejligheden i Gellerup i 1971 til en husleje på 526 kr. om måneden for den 103 kvadratmeter store lejlighed. På det tidspunkt var byggeriet af Gellerup Parken i fuld gang, og kun de høje blokke på Gudrunsvej var opført.

Tage og Else fik tre børn, der alle er født og opvokset i Gellerup. “Det har været et godt sted at have børn”, fortæller Else.

Da børnene var små, gik hun hjemme, men senere fik hun job som rengøringsdame i Brabrand Boligforening, hvor hun i mere en 20 år gjorde rent i opgangene i Gellerup. “Der er stadig nogle, der kan genkende mig og hilser”, fortæller hun.

Liv og leg mellem blokkene

Familien havde også overskud til at tage sig af et plejebarn, som elskede hverdagen i lejligheden på Gudrunsvej, som altid var fuld af børn og liv.

Else fortæller, at der var mange små legepladser dengang, og at alt de skulle bruge, var lige i nærheden.

Ungdomsklubben, som lå ved City Vest, og de mange fritids- og sportstilbud var noget børnene brugte flittigt.

Børnebørn og oldebørn

Nu er børnene for længst flyttet hjemmefra, og der er kommet mange børnebørn og oldebørn til. Billeder af alle de glade børn dekorerer væggene i stuen på Gudrunsvej. Tage og Elses to døtre bor tæt på, mens deres søn nu er bosat i Atlanta i USA. Derfor ser de ham ikke så tit, men han har gennem mange år sørget for, at Tage og Else kom ud og oplevede verden.

De vender dog altid hjem til Gellerup, og her har de set, hvordan forandringerne har taget fart i et omfang, så det ifølge Tage næsten ikke er til at kende området mere. Men Tage og Else følger spændt med i, hvad den nye helhedsplan bringer for det sted, de har kaldt hjem gennem 50 år.

De første blokke på Gudrunsvej 1973