En rørt Keld Albrechtsen tog imod lykønskninger og hyldest

Formand for Brabrand Boligforening Keld Albrechtsen er netop fyldt 70 år. Desuden passerede han under corona-perioden en anden milepæl som boligforeningens formand gennem 10 år.

Begge mærkedage blev markeret, da der fredag d. 18. november var reception for Keld Albrechtsen i beboerhuset Laden.

Her var samarbejdspartnere, bestyrelseskollegaer og beboerrepræsentanter samlet for at hylde og takke Keld for samarbejdet. Til receptionen var der også fint besøg af borgmester Jacob Bundsgaard, der havde sat tid af i sin travle kalender for personlig at takkede Keld for det gode samarbejde – særligt omkring udviklingsplanen for Gellerup og Toveshøj og for at lykønskede ham med jubilæet.

Direktører og næstformand satte ord på samarbejdet
Boligforeningens forhenværende direktør, Keld Laursen, holdt en meget personlig tale, hvor han bl.a. fremhævede de mange højdepunkter og milepæle, de sammen havde opnået - særligt i udviklingen af Gellerup og Toveshøj. Han fortalte også om deres mange fælles oplevelser som formand og direktør gennem en årrække. Han sluttede af med at fortælle, hvordan deres samarbejde er endt som et værdsat venskab, hvilket en rørt Keld Albrechtsen kunne nikke genkendende til.

Boligforeningens nye direktør, Kristian Würtz, holdt en humoristisk tale, hvor han kom ind på, hvordan Keld ofte tager ordet, men at ordet også ofte tager Keld. Han understregede dog, at når Keld så har ordet, er det fordi, han vil noget med det. Kristian bemærkede også, hvordan han påskønner Keld som menneske og beboerdemokrat, og hvordan Keld har præget boligforeningen igennem rigtig mange år. Han roste også Keld for at være et politiske menneske, der ser Verden i et politisk perspektiv og ikke nøjes med at læse eller tale om det – men også tager ansvar for at være med til at forme den. Slutteligt satte Kristian et par ord på Kelds påklædning og det konsekvente valg af skovmandsskjorte, friluftsbukser og vest, der ifølge Kristian Würtz på det nærmeste kan betegnes som Kelds varemærke. Han forærede i den anledning dagens hovedperson et Brabrand Boligforening-slips til særlige lejligheder.

Også næstformand i foreningsbestyrelsen Erik Bløcher holdt en personlig tale for Keld. Her roste han blandt andet Keld for at holde på sine standpunkter og tale den lille mands sag. Erik kunne derudover fortælle historier om, hvordan Keld skulkede fra gruppearbejde til den årlige konference for organisationsbestyrelsen for i stedet at tage en svømmetur i Storebælt. Derefter blev Keld hyldet med et trefoldigt hurra.

En tid i forandring
Keld Albrechtsen kan se tilbage på et årti med store forandringer og mange projekter i Brabrand Boligforening. Han kom første gang i bestyrelsen i 1993. Dengang var Torben Overgaard forretningsfører, og boligforeningen havde 13 boligafdelinger. Siden er der kommet 14 boligafdelinger til, og i sine 10 år som formand har Keld sat sit præg på mange projekter i boligforeningen. Det største udviklingsprojekt er helhedsplanen for Gellerup og Toveshøj. Et projekt der ligger Kelds hjerte meget nært, og som han ved flere lejligheder er blevet interviewet om.

Ud over helhedsplanen er der i hans tid som formand kommet flere familieafdelinger til i bl.a. Solbjerg, Hasselager og Tranbjerg. Keld har også været med, mens de to kollegier Bronzealdervænget og Aarhus Kollegiet samt seniorafdelingerne Seniorbo Voldbækhave og Sonnesgården er blevet bygget, ligesom der er opført to præmierede byggerier på Aarhus Ø i form af Havnehusene og Generationernes Hus.

Der er således kommet et større og blandet udbud af boliger til som følge af Kelds og boligforeningens vision om gode boliger til alle. De mange boligprojekter har desuden præget byudviklingen i Aarhus i en social og bæredygtig retning og styrket den almene boligsektors position i byen.

En rørt Keld Albrechtsen sluttede receptionen af med en stor tak for de mange pæne ord. Han rundede de emner, som de forskellige talere var inde på, og supplerede med sjove historier og anekdoter, der bragte smil frem på læben blandt de fremmødte gæster.

Borgmester, Jacob Bundsgaards tale til Keld Albrechtsen.

Direktør for Brabrand Boligforening, Kristian Würtz med tale til Keld Albrechtsen.

Formand for Brabrand Boligforening, Keld Albrechtsen med en takketale.