Efter 62 år i Brabrand Boligforening flytter Julie nu på plejehjem

”Det er tid til at prøve noget nyt”, fortæller Julie Bonde efter at have boet størstedelen af sit voksne liv i Brabrand Boligforening.

I 62 år har Julie Bonde boet hos Brabrand Boligforening. Først i Søvangen og siden i Drejergården, som den 101-årige beboer snart fraflytter for at komme på plejehjemmet Søholm i Brabrand.

Da Julie og hendes mand Folmer og deres fem børn flyttede ind i Søvangen i 1963, var afdelingen helt ny. Familien flyttede fra Nordby på Samsø til et nyt liv i Aarhus. Det var primært bedre skoler for børnene og flere jobmuligheder, der fik familien til at flytte.

”Det var særligt min mand, der ønskede at flytte. Han kom selv fra Odder og ville gerne tilbage til fastlandet, og ja så flyttede jeg jo med ham”, siger Julie og smiler.

Et godt sted at bo
Først boede familien på Skovbakkevej, men senere faldt valget på den nye og moderne boligafdeling ved Brabrand Sø. Dengang lå Søvangen ugeneret og naturskønt uden bebyggelser omkring.

”Dengang vi flyttede ind, var der kun to villaer og så Søvangen efter Åby Ringvej. Det kan man slet ikke forstille sig. Alt var grønt. Der er bygget en masse siden, så det er næsten ikke til at kende”, siger Julie.

I 41 år boede Julie og Folmer og deres fem børn i et af de fritliggende huse på Brabrand Skovvej. Det var et dejligt sted at bo, og børnene legede meget ude og havde venner i nærheden.

”Vi kom sammen med vores naboer og havde mange venner i Søvangen,” husker Julie.

På torvet på Louisevej var der dengang mange butikker. Der var både slagter, bager og adskillige andre handlende. Her købte Julie ind, når hun kom hjem fra sit arbejde på Amtssygehuset.

Aktive i beboerdemokratiet

Familien var meget glade for at bo i Søvangen, og det at bo alment har haft stor betydning for både Julie og hendes mand. De tog del i beboerdemokratiet i Søvangen og var med til møder og sociale aktiviteter.

Senere fik deres ældste søn, Helmut, plads som kontorelev i Brabrand Boligforening, der altså har fyldt en del i familiens liv og har gjort det helt frem til i dag.

Da Folmer døde, overtog Julie en lejlighed i Søvangen. Her boede hun frem til 2009, hvor hun flyttede ind i Drejergården på Hovedgaden i Brabrand.

Nu er det tid til noget nyt

Til alt held har hun stadig udsigt over Brabrand Sø, og hun har været glad for at bo i afdelingen.

”Drejergården er sandelig et meget hyggeligt sted. Jeg plejer at besøge min veninde Inga, som bor nedenunder. Om sommeren sidder vi i hendes lille have,” fortæller Julie.

Veninden Inga, de søde piger fra hjemmehjælpen og Drejergården kommer Julie til at savne, når hun flytter.

”Jeg har altid været godt tilfreds og glad for at bo både i Søvangen og i Drejergården, men nu er det tid til noget nyt. Man må indrette sig efter forholdene, det er man nødt til,” siger Julie.

Men inden hun kan flytte på plejehjem, skal et helt liv pakkes i flyttekasser inklusive de mange billeder af glade børn og børnebørn, der snart skal op på nye vægge.